در دنیای امروز، هوش مصنوعی به سرعت در حال گسترش است و بسیاری بهدنبال بهرهمندی از آن هستند. اما با افزایش استفاده از این فناوری، مسأله ریسک بیمهگذاری هوش مصنوعی نیز به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. بیمهگران در حال حاضر به دلایل مختلفی نسبت به ریسکهای ناشی از مدلهای هوش مصنوعی نگران هستند و اعتقاد دارند که این مدلها برای بیمهگذاری بسیار پرخطر هستند.
چندین شرکت بزرگ بیمهگری از جمله AIG، Great American و WR Berkley در حال درخواست از مقامات آمریکایی برای حذف مسئولیتهای مرتبط با هوش مصنوعی از سیاستهای بیمهی شرکتی هستند. یکی از بیمهگران به Financial Times گفته است که خروجیهای مدلهای هوش مصنوعی “بیش از حد یک جعبه سیاه” هستند. در واقع، صنعت بیمه به دلایل زیادی از این خطرات نگران است. برای مثال، در مارس سال گذشته، یک مدل هوش مصنوعی شرکت گوگل به اشتباه یک شرکت تولید پنل خورشیدی را به مشکلات حقوقی متهم کرد و این منجر به یک شکایت قضایی به مبلغ ۱۱۰ میلیون دلار شد.

همچنین، شرکت ایر کانادا در سال گذشته به دلیلی مجبور شد به یک تخفیف که چتباتش اختراع کرده بود، عمل کند. همچنین، کلاهبرداران با استفاده از نسخه دیجیتالی کلونشده از یک مدیر ارشد توانستند در حین یک تماس ویدئویی که به نظر کاملاً واقعی میرسید، ۲۵ میلیون دلار از شرکت مهندسی طراحی لندن، Arup، دزدیده و فرار کنند.
ترس واقعی بیمهگران از این نیست که یک پرداخت کلان برایشان مشکلساز شود، بلکه ریسک سیستماتیک صدها ادعای همزمان است که وقتی یک مدل هوش مصنوعی به مشکل میخورد، ممکن است بهوجود بیاید. همانند یکی از مدیران Aon که گفته است، بیمهگران میتوانند یک ضرر ۴۰۰ میلیون دلاری را برای یک شرکت مدیریت کنند، اما نمیتوانند یک اشتباه از یک هوش مصنوعی مستقل را که باعث ۱۰,۰۰۰ ضرر همزمان میشود، تحمل نمایند.

با توجه به این چالشها، ضروری است که دامنه بیشتری از ریسکهای مرتبط با هوش مصنوعی مورد بررسی قرار گیرد و اقدامات مناسبی برای مدیریت این خطرات اندیشیده شود. بیمهگران باید روشهایی برای ارزیابی دقیقتر ریسکهای هوش مصنوعی و توسعه محصولاتی که با این ریسکها سازگار باشند، ایجاد کنند.
با توجه به رشد سریع هوش مصنوعی و چالشهای مربوط به ریسک بیمهگذاری هوش مصنوعی، صنعت بیمه نیازمند رویکردی نوین برای مدیریت این خطرات است. نپذیرفتن ریسکهای بهوجود آمده از این فناوری نوین میتواند به عدم توانایی در پوششدهی بسیاری از مسایل برند و اقتصادی منجر شود.
منبع (Source):


