فرصت برای رقبا: به‌اشتراک‌گذاری داده‌های گوگل با شرکت‌های هوش مصنوعی

در روزهای اخیر، حکم دادگاهی در آمریکا گوگل را مجبور به به‌اشتراک‌گذاری داده‌های ارزشمند جستجوی خود با رقبا کرده است. این تصمیم می‌تواند تحولی بزرگ برای شرکت‌های تازه‌کار در زمینه هوش مصنوعی باشد و مسیر رقابت در صنعت جستجو را تغییر دهد.

رقابت هوش مصنوعی با گوگل

گوگل از حکم دادگاه که آن‌ها را مجبور به فروش مرورگر کروم یا سیستم‌عامل اندروید کند، نجات یافت. اما به نظر می‌رسد قواعد جدید تعیین‌شده توسط قاضی اَمیت مهتا می‌تواند دری جدید را به روی رقبا باز کند. این در حالی است که برندهای دیگر برای رقابت با گوگل نیاز به سرمایه‌گذاری‌های عظیم و زمان طولانی دارند و تضمینی هم وجود ندارد که محصول نهایی بتواند کاربران زیادی جذب کند.

در سال‌های اخیر فناوری هوش مصنوعی تولیدی یا همان GenAI، به یکی از مهم‌ترین ابزارهای اینترنتی تبدیل شده است. چت‌بات‌هایی چون ChatGPT به کاربران امکان می‌دهند اطلاعاتی که گذشته تنها از موتورهای جستجو مانند گوگل می‌گرفتند را از طریق گفتگو دریافت کنند. حتی اگر چنانچه این چت‌بات‌ها هنوز نمی‌توانند کاملاً جایگزین جستجوی سنتی شوند، اما توسعه‌دهندگان در حال اضافه کردن ویژگی‌هایی به این محصولات هستند تا بیشتر شبیه به Google Search شوند.

به‌اشتراک‌گذاری داده‌های گوگل بدان معنا نیست که توزیع فعلی آن‌ها تغییر خواهد کرد، بلکه به رقبا این امکان را می‌دهد که برخلاف گذشته، به راحتی و با هزینه‌های کمتر به داده‌های مهم گوگل دسترسی داشته باشند و محصولاتی را توسعه دهند که به گوگل رقیباتی جدی وارد بازار کنند.

البته، رقابت با گوگل نیازمند سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی است. چت‌بات ChatGPT که محصول شرکت OpenAI است، از نظر استفاده‌کنندگان گوگل با محصولی مشابه به نام Gemini رقابت می‌کند. این در حالی است که بسیاری از استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی هم اکنون مبالغ بالایی برای توسعه مرورگرها و موتورهای جستجو مشابه به گوگل هزینه کرده‌اند.

یکی از نگرانی‌های مطرح‌شده توسط مدیرعامل الفابت، سوندار پیچای، این است که به‌اشتراک‌گذاری داده‌های پیشنهادی توسط وزارت دادگستری آمریکا، ممکن است به رقبا اجازه دهد تا فناوری برتر گوگل را برگرفته و محصولاتی مشابه اما با هزینه‌های پایین‌تر تولید کنند. بر این اساس، شرکت‌های بزرگی چون مایکروسافت ممکن است با بهره‌گیری از دسترسی به داده‌های گوگل، سهم بازار موتور جستجوی Bing را بهبود ببخشند.

نتیجه‌گیری

در حالی که حکم دادگاه آمریکا فرصتی جدید را برای رقبا فراهم می‌کند، اما توسعه محصولاتی که بتوانند با گوگل رقابت کنند نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و زمان کافی است. همچنان، گوگل به دلیل زیرساخت‌ها و تجربه طولانی خود، همچنان در عرصه جستجو برتری دارد.

پرسش‌های متداول


این حکم به شرکت‌های جدید اجازه می‌دهد به داده‌های جستجوی گوگل دسترسی داشته باشند و محصولاتی مشابه یا بهتر توسعه دهند.


رقابت با غول جستجو، گوگل، نیازمند زمان و سرمایه‌گذاری‌های بسیاری است و بدون این منابع به چالش کشیدن گوگل دشوار است.

Rasa

مقالات مرتبط

طرح AI Plus گوگل: یک انتخاب اقتصادی برای کاربران هندی

مطالب مرتبط: آینده داستان‌نویسی WWE با هوش مصنوعی: ممکن است بهتر از…

دسامبر 11, 2025

ویژگی‌های ویرایش تصویر فیگما: ارتقاء ابزارهای طراحی با هوش مصنوعی

مطالب مرتبط: زندگی و کارنامه مورگان فریمن؛ بازیگر مشهور هالیوود ویژگی‌های ویرایش…

دسامبر 11, 2025

مروری بر مقاله های مبتنی بر هوش مصنوعی: آینده خبررسانی

مطالب مرتبط: مرورگر هوش مصنوعی Opera Neon؛ تجربه‌ای تازه از ساخت اینترنت…

دسامبر 11, 2025

دیدگاهتان را بنویسید