در دانشگاه سایمون فریزر اتفاق بسیار هیجانانگیزی در جریان است؛ دستیار هوش مصنوعی سهبعدی به نام ‘کیا’ به کلاسهای درس راه یافته تا تحولی در آموزش و تدریس ایجاد کند.

پروفسور استیو دیپائولا از دانشگاه SFU در برنابی، بریتیش کلمبیا، از دستیار هوش مصنوعی خود، کیا، رونمایی کرده است. این دستیار هیچ تجربهای در زمینه آموزش ندارد اما قصد دارد تا در کلاسهایی که به تاریخ و چالشهای اخلاقی هوش مصنوعی میپردازد، به کمک استاد بیاید. کیا با لهجه بریتانیایی خود به معرفی خود پرداخته و اعلام کرده که برای پاسخگویی به سوالات و ایجاد بحثهای زنده در کلاس حاضر خواهد بود.
کیا به شکل یک شخصیت دیجیتال سهبعدی با موهای کوتاه و پوست تیره طراحی شده که میتواند حالات چهره، هماهنگی لب و زبان و بدن خود را به صورت زنده تغییر دهد. دیپائولا تأکید میکند که او قصد ندارد جایگزین دستیارهای انسانی شود، بلکه میخواهد با همکاری کیا ابعاد جدیدی از هوش مصنوعی را به دانشجویان نشان دهد.
دیپائولا اعتقاد دارد که با شخصیت بخشیدن به هوش مصنوعی و آوردن آن به کلاس، میتواند دانشجویان را بهتر با مسائل اخلاقی این فناوری روبرو کند. این نخستین بار در دنیاست که هوش مصنوعی اینچنین در آموزش به کار گرفته میشود. در همین حال، برخی از دانشمندان دیگر نسبت به چنین فناوریهایی نگرانیهایی دارند و آن را یک حرکت خطرناک میدانند.
سارا ایتون، استاد دانشگاه کلگری، بر این باور است که ورود کیا به مدارس میتواند نگرانیهایی در زمینه اخلاق کار آموزشی و صرفهجویی در هزینهها به وجود آورد، اما این تغییرات نشاندهنده آیندهای است که در پیش است. در آینده، به احتمال زیاد شاهد حضور بیشتر دستیاران هوش مصنوعی در کنار آموزگاران خواهیم بود که به بهبود روشهای آموزشی و ارائه راهکارهای متنوع برای نیازهای مختلف یادگیری کمک خواهند کرد.
نتیجهگیری
دستیار هوش مصنوعی کیا نه تنها در کلاسهای دانشگاه سایمون فریزر ورود پیدا کرده است بلکه میتواند یک نشانهی واضح از آیندهای متنوع در آموزش باشد. با وارد کردن شخصیتهای هوش مصنوعی به فضای آموزشی، میتوانند دریچههای جدیدی از یادگیری و درک هوش مصنوعی به روی دانشجویان گشوده شود.
پرسشهای متداول
خیر، هدف از استفاده از کیا، جایگزینی دستیارهای انسانی نیست بلکه همکاری و ارتقاء فرآیند یادگیری است.
استفاده از هوش مصنوعی چه در کیا و چه در سایر ابزارها میتواند نگرانیهای اخلاقی به همراه داشته باشد، اما همچنین زمینهای برای بحثها و آموزشهای عمیقتر ایجاد میکند.
پیشبینی میشود در آینده هوش مصنوعی به یک دستیار آموزشی معمول در کلاسها تبدیل شود و به شخصیسازی یادگیری و پشتیبانی از نیازهای متنوع دانشآموزان کمک کند.


