مطالب مرتبط:
جمعه سیاه 2025 به یک نقطه عطف در خریدهای آنلاین تبدیل شده است. با ثبت رکورد جدید 11.8 میلیارد دلار در خرید آنلاین، این روز بار دیگر نشان داد که روزهای جمعه سیاه تبدیل به زمانهای حیاتی برای خرید اینترنتی شدهاند و مصرفکنندگان بیشتری تصمیم به خرید از خانه میگیرند.
رکورد جدید خرید آنلاین
بر اساس دادههای منتشر شده از Adobe Analytics، مصرفکنندگان آمریکایی در روز جمعه سیاه 2025، مبلغی معادل 11.8 میلیارد دلار را به صورت آنلاین خرج کردند. این رقم نشاندهنده افزایش چشمگیر از 10.8 میلیارد دلار در سال گذشته است. Adobe اعلام کرده که بین ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر، مصرفکنندگان آنلاین به طور متوسط 12.5 میلیون دلار در هر دقیقه خرج کردهاند.

اقتصاددانان معتقدند که جمعه سیاه به یکی از زمانهای مهم در تجارت الکترونیک تبدیل شده است و به وضوح نشاندهنده تمایل روزافزون مشتریان برای خرید آنلاین از منزل میباشد. به گفته Adobe، پیشبینی میشود که روز دوشنبه سایبری (Cyber Monday) که تنها دو روز بعد اتفاق میافتد، حتی رکورد بزرگتری را به ثبت برساند و مبلغ 14.2 میلیارد دلار خرید آنلاین در آن روز انجام شود.
دیدگاهها و پیشبینیها
Adobe همچنان پیشبینی میکند که مجموع هزینههای تعطیلات در سال 2025 به رقم 253.4 میلیارد دلار خواهد رسید که در مقایسه با 241.1 میلیارد دلار سال 2024 افزایش قابل توجهی را نشان میدهد. در مقابل، Salesforce نیز گزارش داده است که 79 میلیارد دلار در سطح جهانی در روز جمعه سیاه ثبت شده است و از این رقم، 18 میلیارد دلار مربوط به ایالات متحده بوده و افزایشهای سالانه به ترتیب 6% و 3% را نشان میدهد.
با این حال، برخی تحلیلگران بر این باورند که این افزایش هزینهها ممکن است ناشی از افزایش قیمتها باشد تا افزایش تقاضای مصرفکنندگان. دادهها نشان میدهند که قیمتها به طور متوسط 7% افزایش یافته و حجم سفارشات 1% کاهش داشته است. به علاوه، Adobe و Salesforce هر دو بر تأثیر بیشتری که هوش مصنوعی بر خریدهای تابستان دارد، تأکید کردند. به طور مثال، Salesforce اعلام کرده که بین روز شکرگزاری و جمعه سیاه، هوش مصنوعی و نمایندگان هوشمند به میزان 22 میلیارد دلار در فروش جهانی تأثیر داشتهاند، هرچند که جزئیات بیشتری درباره چگونگی محاسبه این موارد ارائه نشده است.

تغییرات در خرید و فروش آنلاین
نکته جالب توجه این است که روابط تحلیلی در مورد تمایز بین روندهای آنلاین و خرید حضوری در فروشگاهها مشخص نیست. RetailNext به Forbes اعلام کرده که ترافیک خریداران در فروشگاهها به طور کلی 3.4% کاهش یافته، در حالی که Pass_by نشان میدهد که ترافیک پیاده نیز به میزان 1.17% افزایش یافته و در فروشگاههای زنجیرهای بیشتر از 7.9% رشد داشته است.
جمعه سیاه 2025 با ثبت رکوردی بیسابقه، بار دیگر اهمیت خرید آنلاین را به نمایش گذاشت. با افزایش تقاضا برای خریدهای اینترنتی و تأثیر چشمگیر هوش مصنوعی بر روی این فرآیند، به نظر میرسد که خریداران باید انتظار دارند که در آیندهای نزدیک خریدهای آنلاین با سرعت بیشتری در حال رشد و تحول باشند.
منبع (Source):


